22 Haz 2009

Görsel algı ilkel algı

Stroop testi diye bir test var. Zihnimize ilişkin ilginç bir gerçeği ortaya koyan psikolojik bir test: İnsanevladının görsel algısı, semantik algısına baskın geliyor.

"Nedir ki bu stroop testi?": J. R. Stroop'un 1935 yılında geliştirdiği bir bilişsel kontrol testi imiş. Stroop etkisi diye kavramlaştırılmış hatta bu durum. Stroop etkisi de; otomatik ve otomatik olmayan iki eylem arasındaki zaman farkına deniyor imiş. Gitmeyi çok sevdiğim, fakat bu cümleden de derhal anlaşılabileceği gibi gitmekte her zaman geciktiğim yer olan sadede gelirsek: İnsan beyni gerçekten çok ilginç...

Aşağıya testin bir uygulamasını ekledim.
Yukarıdan başlayarak her bir satırda yazılı olan kelimelerin rengini söyleyeceksiniz ve bunu mümkün olduğunca hızlı bir şekilde yapmanız gerekiyor. Yani orada yeşil renkte yazan BLUE var ise, sadece rengini söyleyeceksiniz: Yeşil.
Bir süre sonra orada yazılı olan kelimeleri okurken filan buluyorsunuz kendinizi, ya da tam tersi. Siz de benim gibi "Beyne söz geçirmek ne zormuş yahu!" diyeceksiniz tahminim.

Bu testle birlikte görsel algının daha temel, ilkel bir algı olduğu sonucuna varılmış. Bir nevi "yaa ben yüzleri hiç unutmam da isimler bir türlü aklımda kalmıyor" diyen insanlara "doğrudur abi, hepimizin kafası öyle çalışıyor aslen, sıkma sen canını." diyebileceğiz anlamına da gelebilir. Göreceli bu tabi:)

1 yorum:

cocostar dedi ki...

ben okumaktansa bakiyorum demekki genelde, pek zorlandim sayilmaz:)